Volgende week start hij weer: Black Friday, iets waar je als kapper of schoonheidsspecialiste aan mee moet doen ?  In deze blog probeer ik enkele dingen te verduidelijken over de voor en tegens van Black Friday.

Het begrip Black Friday komt uit Amerika, Daar geldt het als de dag waarop de aankopen voor de feestmaand beginnen. Het is voor vele Amerikanen een vrije dag die tussen thanksgiving (altijd op een donderdag) en het weekend valt.

Vele winkels stunten dan ook met extra kortingen om zo de consument naar de winkel te trekken. En er worden stevige kortingen uitgedeeld omdat de consument zijn zuurverdiende centen maar één keer kan uitgeven.

Deze winkeldag wordt ook in België en Nederland populairder. Jaar na jaar zijn er meer winkeliers en ketens die meedoen aan deze koopjes dag.

Maar wat doe je als kapper/schoonheidsspecialiste ?  Meedoen of toch maar niet ?

Black Friday: NO

Iedereen heeft natuurlijk zijn mening, het meest gehoorde argument is “ik doe niet mee aan die hysterie, ik doe niet mee met die gekte” Korting geven is voor veel kapper/schoonheidsspecialiste moeilijk.

Alle begrip hiervoor, je marge wil je niet zomaar weggeven, je hebt rekeningen te betalen en vooral die maandelijkse energiefactuur is een zware.

Als je wil dat jouw klanten zich jou herinneren aan de kwaliteit van je werk en niet aan je prijspolitiek is het nu de moment om dit in de spotlight te zetten.

Daarom moet ieder gesprek met de klant in de week van Black friday…       …. over Black Friday gaan. Je trekt je gesprek met de klant op gang met de eenvoudige zin  “Volgt u Black Friday  ?”

En je gesprek rondt je af met de zin ” er is meer dan kortingen alleen” Tussen deze 2 zinnen kan je de klant dan overtuigen van je kwaliteiten als kapper/schoonheidsspecialiste en haar bevestigen waarvoor zij komt…. het mooie resultaat.

Je legt dus uit aan de klant waarom je niet meedoet, want ook daarvoor kan de klant sympathie en begrip opbrengen. Je dient dit gesprek echter wel te sturen.

Je kan ook een glaasje Cava schenken als Black Friday actie, of een lekker gebakje aanbieden, zo ontvangt de klant toch een extra attentie in deze periode, maar geef jij deze dag een persoonlijke twist ! Zonder dat je daarvoor moet inleveren op marge.

Black Friday : Go

Korting geven op de diensten die je aanbiedt is uit ten boze.  Het vakmanschap en de service die je aanbiedt zijn de belangrijkste pijlers van jouw kapsalon/instituut. Groot bedrijf of klein… je kan maar zoveel klanten bedienen als er uren in een dag zijn en als er personeel genoeg aanwezig is.  Maar de verkoop daar kan je wel iets mee. Niet omdat het moet, maar de verkoop van producten staat in de meeste kapsalons/schoonheidscentra onder druk. Klanten kopen meer online of stellen de aankoop van hun favoriete producten uit door de recessie en de stijgende energieprijzen.

De meeste consumenten zoeken op Black Friday online naar koopjes, beslis je om toch mee te doen aan Black Friday dan moet je die zoektocht voor zijn.

Daarom start je je jouw Black Friday actie best een aantal dagen vroeger. Je communicatie start dan op de eerste dag van de week waarin Black Friday plaatsvind en wanneer je zaak open is.

Hoe kan je je klanten het best informeren over jouw actie ? Dit doe je via verschillende kanalen, zowel e-mail, sms als in de zaak. De consument moet weten dat je meedoet.

Echter de kans dat jouw e-mail wordt gelezen is zeer klein, want consumenten worden gewoon overstelpt met promotie mails.

De beste manier om je klanten te bereiken is via SMS. SMS is een direct communicatie, de klant wordt geïnformeerd via zijn telefoon, zij zal/moet het bericht lezen. Gewoonweg omdat het op het scherm komt.

Welke tekst gebruik je best ?

Aangezien SMS een medium is waarin je maar over 160 tekens beschikt moet je boodschap, kort, krachtig en duidelijk zijn.

Hieronder tref je enkele voorbeelden.

Verstuur dinsdagmorgen om 9u:

  • Deze week Black Friday Week bij -naamvanjezaak- 20 % directe korting op je favoriete haarproducten. Actie geldig tem 26 november bij afhaling. Tot snel ! (153 tekens)

Of

  • Geniet van 20 % korting deze week op de aankoop van alle producten tijdens onze Black Friday week. Tot Snel, grts -naamvanjezaak-  (enkel deze week)   (148 tekens)

Op Black Friday zelf herhaal je jouw boodschap opnieuw ditmaal opnieuw om 9u s’morgens. Niet voor 9 uur versturen want dan zitten mensen nog in hun woon/werk verkeer en is hun aandacht er niet.

Een reminder sturen ?

Eventueel kan je ook zaterdag morgen nog een reminder sturen, misschien inspireert de volgende tekst jouw klanten wel.

  • Black Friday gemist ? Geen probleem, ook vandaag nog 20 % korting op alle producten bij afhalen in ons -naamvanjezaak- . Grts  Ps: open tot 16u (aantal tekens 147)

Naar wie stuur je nu deze boodschap?

Je sms-actie stuur je NIET  naar alle klanten, je maakt een selectie van de klanten die jouw zaak de laatste 3 of 6 maanden bezocht hebben, niet langer ! Klanten die je zaak langer dan 6 maanden niet meer bezocht hebben zullen zich niet aangesproken voelen, omdat ze ondertussen al ergens anders langs gaan of langs zijn geweest.

Ondersteun ook je acties met post’s op je facebook en Instagram. Echter daar zal de boodschap rapper verdwijnen in de anonimiteit omdat de tijdlijn van de consument vol staat met aanbiedingen. Maar het moet !!!

Samenvatting

Je werkt multi channel

  • Email en sms op dinsdag en vrijdagmorgen om 9u
  • Ondersteuning via social media
  • Ondersteuning in het kapsalon met een kleine flyer bevestigd aan de spiegel en op de toonbank.

Alle klanten die de laatste 6 maanden geweest zijn.

 

We zijn ervan overtuigd dat je met Belbo over juiste tool beschikt om van Black Friday een succes te maken, heb je vragen over de uitvoering ervan, contacteer dan ons dan op 03/766 06 80. We helpen je graag verder.

 

Succes met je actie en welke keuze je ook maakt, het zal de juiste zijn voor jouw salon of instituut !!